Den nye versjonen av den mest nyskapende plattformen for sosiale og semantiske nettsteder er nå enklere å bruke enn noen gang før.

KORTRIJK, BELGIA — CHICAGO, USA — 5. JANUAR, 2011 — Drupals verdensomspennende fellesskap annonserer i samarbeid med Drupal Association at Drupal 7, den mest innovative nettpubliseringsplattformen, nå er tilgjengelig. Drupal er en fri og åpen programvare, som driver millioner av nettsteder og applikasjoner. Kjente nettsteder som kan nevnes er WhiteHouse.gov og hjemmesidene for de mange kjente musikkartister i Warner Media Group. Drupal i versjon 7 (D7) inneholder de nyeste nett-teknologier og betydelige forbedringer i brukeropplevelse (UX). Drupal 7 brukes allerede av nettsteder med høy trafikk som f.eks. Examiner.com, som er blant de 100 mest populære nettstedene i USA. Etter å ha blitt relansert på Drupal 7, vokste Examiner.com sin trafikk 19% på en enkelt måned, med mer enn 22,4 millioner unike besøkende per måned.

"Drupal 7 sin nye funksjonalitet som felt-API-et, pluggbar lagring og mellomlagring, gjorde at vi kunne bruke Mongo som en NoSQL-løsning for høy ytelse og skalerbarhet, mens det nye «unit testing» rammeverk sikrer en meget stabil kjerne mens det legges inn store mengder av nye koder til prosjektet. Examiner.com, med sin stor trafikk og evnen til umiddelbar publisering, ville være svært vanskelig om ikke umulig å gjennomføre på tidligere versjoner av Drupal.” ifølge Jim Davidson, President, Examiner.com.

Utviklingen av Drupal 7 er laget med en kombinasjon av faglig veiledning og tilbakemeldinger fra Drupal-fellesskapet for å oppnå de beste mulige løsninger for Drupal 7s brukeropplevelse (UX). Blant forbedringene er enklere administrasjon, håndtering av oppdateringer, tilgjengelighet og innhold.

Angie Byron (også kjent som Webchick), Drupal 7 core maintainer, bekrefter

"Drupal 7 inneholder et forbedret brukergrensesnitt, støtte for rik innholds-metadata, sikkerhetsfunksjonalitet, skalerbarhet og database-interoperabilitet, en suite med mer enn 30.000 automatiserte tester for stabilitet, og mer. Kort sagt: Det er et stort skritt fremover for prosjektet og nettstedsbyggere over hele verden; vi er begeistret over å gi en formell utgivelse av Drupal 7"

Drupal er et fritt og åpent prosjekt som drives av mer enn en halv million mennesker i mer enn 200 land som snakker mer enn 180 språk. Nesten 1000 medlemmer av Drupal-fellesskapet er direkte bidragsytere til kjernen av Drupal 7, og flere tusen utvikler tilleggsmoduler.

"Drupals fenomenal vekst startet fra Drupal 6; Drupal 7 representerer et stor skritt framover når det gjelder brukervennlighet, ytelse og kapasitet, hevder Dries Buytaert, prosjektleder og grunnlegger av Drupal. "Vi ønsker verden velkommen til et nytt kapittel i nettutvikling og vi feirer det med verdensomspennende lanseringsfester den 7. januar 2011.

Viktig ny funksjonalitet i Drupal 7

• UX-forbedringer som fokuserer på å gjøre dagligdagse oppgaver enklere,
    standardinstillinger mer intelligente, enklere å opprette og redigere innhold, som gjør administrasjonen enklere.
  • Innebygget bildehåndtering som endring av størrelse, beskjæring, m.m.
  • Innebygget, automatisert testmiljø men en kontinuerlig integreringstest-suite som kan kjøres mot hver programrettelse (patch) for å sikre prosjektets langsiktige stabilitet.
  • Grensesnittet for oppgradering og migrering fra Drupal 6 til Drupal 7
  • Forbedringer i ytelse og skalerbarhet som gir raskere leverte nettsider til brukerne ved hjelp av avanserte mellomlagring, content delivery networks (CDN), and master-slave replikering
  • Egendefinerte felter i kjernen, innebygget datafelter for alle innholdstyper, brukere, termer, og andre entiteter, samt støtte for oversettelser
  • Databaseabstraksjonslag, som gjør det mulig å bruke mange forskjellige databaser, som Maria DB, Microsoft SQL Server, MongoDB, Oracle, MySQL, PostgreSQL, eller SQLite

"NPR Public Interactive har brukt Drupal 7 siden de tidlige alpha-versjoner for å bygge og teste den neste generasjonen av våre CMS-plattformen for radio-og TV-stasjoner", sier Doug Gaff, direktør for Technology, NPR. "Våre kunder er ekstatisk med hvor godt D7 fungerer OOB (out-of-the-box), og vi er spente på mange arkitektoniske og funksjonelle forbedringer på D7-plattformen."

Drupal er kjent for å være åpen for omverdenen med støtte for flere språk og tilgjengelighet for funksjonshemmede. Drupal ble nylig brukt av den nederlandske regjeringen i et prosjekt som krevde at World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0) ble møtt 100%.

Medfødt RDFa semantisk nett-teknologi i kjernen av Drupal 7

Drupal 7 er banebrytende for utrullingen av RDFa for omfattende bruk av semantisk web. I økende grad, vil Google og Bing avhenge på maskinlesbare strukturerte data fra nettsteder de besøker. Utformingen av Drupal 7 legger inn semantisk metadata som gjør maskin-til-maskin (M2M) søkning medfødt i et nettsted som kjører Drupal 7. RDFa kan tilføre verdi ved å gi søkemotorer flere detaljer, detaljer som ikke er synlig for mennesker, slik som bredde- og lengdegrad av et sted for visning på et kart, eller ISO-datoformatet for lokalisering og korrekt visning i søkeresultatene for forskjellige land.

Om Drupal Association

Drupal Association er en ikke-profitt forening, som støtter Drupal-fellesskapet økonomisk, og som hjelper med infrastruktur, arrangementer, reklame og distribusjon. Drupal Association er registrert som forening i Belgia.

Les mer eller last ned Drupal på Drupal.org.