Den nye version af den mest innovative platform til opbygning af sociale og semantiske websites er nu nemmere at bruge end nogensinde før.

KORTRIJK, BELGIEN — CHICAGO, USA — 5. JANUAR, 2011 — Drupals verdensomspændende community annoncerer i samarbejde med Drupal Association, at Drupal 7, den mest innovative web-platform, nu er tilgængelig. Drupal er et open source content management system, som driver millioner af websites og applikationer. Af væsentlige sites kan nævnes WhiteHouse.gov og de mange musiker-sites, som drives af Warner Media Group. Drupal i version 7 (D7) indeholder de seneste web-teknologier og markante forbedringer af brugeroplevelsen (UX). Drupal 7 bruges allerede af sites med høj trafik som f.eks. Examiner.com, der er blandt de 100 mest populære sites i USA, og som voksede 19% fra oktober til november med en aktuel trafik på mere end 22,4 millioner unikke besøgende pr. måned.

"Drupal 7 har nye funktioner som felt-APIet, udskiftelig lagring og caching samt muligheden for at bruge Mongo som en NoSQL-løsning for høj ydelse og skalabilitet, mens det nye unit testing framework sikrer en meget stabil kerne selvom der tilføjes en stor mængde ny kode til projektet. Examiner.com, med dets høje trafik og evne til øjeblikkelig publicering, ville have være meget svært, hvis ikke umuligt, at implementere med tidligere udgaver af Drupal." sagde Jim Davidson, President, Examiner.com.

Udviklingen af Drupal 7 er foretaget med en kombination af professionel vejledning og feedback fra communitiet for at opnå de bedst mulige løsninger for Drupal 7's brugeroplevelse (UX). Blandt forbedringerne er nemmere administration, håndtering af opdateringer, tilgængelighed og oprettelse af indhold.

Angie Byron (alias Webchick), Drupal 7 core maintainer, bekræfter:

"Drupal 7 indeholder en forbedret brugergrænseflade, understøttelse af righoldige metadata, sikkerhedsfunktioner, forbedret skalabilitet og databaseinteroperabilitet, en test-suite med mere end 30.000 automatiske test for øget stabilitet, og meget mere. Kort sagt: det er et kæmpe skridt fremad for projektet og for site-byggere over hele verden, vi er begejstrede over formelt at kunne frigive Drupal 7."

Drupal er et open source software-projekt som drives af mere end en halv million mennesker i mere end 200 lande, som taler mere end 180 sprog. Næsten 1000 medlemmer af Drupal-communitiet bidrager direkte til kernen af Drupal 7, og flere tusinde udvikler tredjepartsmoduler.

"Drupals fænomenale vækst startede med Drupal 6; Drupal 7 repræsenterer et væsentligt skridt fremad med hensyn til brugervenlighed, ydelse og formåen," fastslår Dries Buytaert, project lead og grundlægger af Drupal. "Vi byder verden velkommen til et nyt kapitel af webudvikling, og vi fejrer det med verdensomspændende lanceringsfester den 7. januar 2011."

Vigtige nye funktioner i Drupal 7

• UX-forbedringer, som fokuserer på at gøre det nemmere at udføre dagligdags opgaver, at gøre standardindstillingerne mere intelligente, at gøre det nemmere at oprette og redigere indhold, og som gør administrationen simplere.
  • Indbygget håndtering af billeder; ændring af størrelse, beskæring, m.m.
  • Indbygget automatiseret test-miljø, som indeholder en continuous integration test suite, som bliver kørt mod hver patch for at sikre projektets langsigtede stabilitet.
  • Værktøj til håndtering af opgradering og migrering fra Drupal 6 til Drupal 7.
  • Forbedringer i ydelse og skalabilitet som giver hurtigere resultater vha. avanceret caching, content delivery networks (CDN) og master-slave replikering.
  • Brugerdefinerede felter i core, et bredt udvalg af datafelter for alle indholdstyper, men også for brugere, taksonomier og andre entiteter, samt understøttelse af oversættelser.
  • Databaseabstraktionslag som gør det muligt at bruge mange forskellige databaser, som f.eks. Maria DB, Microsoft SQL Server, MongoDB, Oracle, MySQL, PostgreSQL eller SQLite.

"NPR Public Interactive har brugt Drupal 7 siden de tidlige alpha-versioner til at bygge og teste den næste generation af vores CMS-platform for radio- og tv-stationer," siger Doug Gaff, Director of Technology, NPR. "Vores kunder er henrykte over hvor godt D7 virker OOB (out-of-the-box), og vi er begejstrede for de mange arkitektoniske og funktionelle forbedringer på D7-platformen."

Drupal er berømt for at være åben overfor omverdenen med understøttelse af flere sprog og tilgængelighed for handicappede. Drupal blev for nylig brugt af den Hollandske regering i et projekt som krævede at World Wide Web Consortiums (W3C) Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0) blev overholdt 100%.

Medfødt RDFa semantisk web-teknologi i Drupal 7 core

Drupal 7 baner vejen for udrulningen af RDFa og dermed bredere indførelse af det semantiske web. Google og Bing afhænger af maskinlæsbare, strukturerede data fra de websites, som de crawler. Designet af Drupal 7 indlejrer semantiske metadata som gør at maskine-til-maskine (M2M) søgning er en integreret del af et Drupal 7 site. RDFa kan tilføje værdi ved at give søgemaskiner flere detaljer, detaljer som ikke er synlige for mennesker, som f.eks. længde- og breddegrad for et sted til visning på et kort, eller en dato i ISO-format som gør det muligt at lokalisere visningen af søgeresultater i forskellige lande.

Om Drupal Association

Drupal Association er en non-profit organisation, som støtter Drupal-communitiet økonomisk, og som hjælper med infrastruktur, arrangementer, reklame og distribution.

The Drupal Association er anmeldt som juridisk person i Belgien. Få mere information eller download Drupal fra Drupal.org.